Zelfontwikkeling, maakt jou dat tot een betere begeleider?

Ja.. Maar hoe maakt zelfontwikkeling jou dan tot een betere begeleider? Tijdens het event 'Laat je rugzak los' van Spirit-coaching heb ik in de pauze even over deze vraag na zitten denken. Hoe kan ik de link maken tussen dit event en mijn behoefte een betere begeleider te worden? Toen moest ik denken aan wat een lerares bij Profit opleidingen eens vertelde.

Anders in Begeleiden

De hamer theorie.

De lerares vertelde dat een timmerman zijn hamer nodig heeft om te kunnen werken. Zijn zaag, spijkers, hout. Een metselaar heeft bakstenen nodig, cement, een troffel. Waar het op neer komt is dat je voor ieder beroep gereedschap of instrumenten nodig hebt om je werk goed te kunnen doen.

En dit gereedschap of deze instrumenten moet je verzorgen. Schoonmaken, desinfecteren, slijpen, herstellen of vervangen als het mankementen vertoont.

En hoe zit dat dan met jou?

Jij als harde werker in de zorg en welzijn? Welke gereedschappen of instrumenten gebruik jij? Je maakt vast wel eens gebruik van een tillift, een rolstoel, duofiets, timetimer, picto's of andere dingen.

Maar wat zet je nu het allermeeste in? Juist ja, jouzelf. Jij bent het instrument wat je gebruikt om mensen te begeleiden. Jij en jouw kennis zet je in om prachtige mensen verder te helpen in hun ontwikkeling en het bieden van een veilige ontspannen sfeer.

Als jijzelf het gereedschap bent dat je inzet op je werk, dan betekent dat ook dat jij jezelf moet onderhouden om steeds de beste versie van jouw gereedschap te zijn.

Dus, hoe maakt zelfontwikkeling jou dan tot een betere begeleider?

Zoals ik het zie zijn emotionele problemen de scheurtjes, mankementen in jouw gereedschap en zijn dat dus de dingen waar je aan mag werken.

Omdat voorbeeldjes nu eenmaal fijn zijn geef ik er eentje:

Je hebt afgelopen week al enkele keren ruzie gehad met je partner. Er hangt spanning en je zit niet lekker in je vel. Met je oma gaat het al een aantal jaar niet goed en de laatste tijd gaat ze hard achteruit. Je maakt je zorgen om haar en er moet veel geregeld worden betreft de thuiszorg. 

Dan is je huis ook nog een zootje en je krijgt het maar niet op orde. Je bent boos op jezelf, omdat het allemaal niet wil lukken. Je wil dat vervelende gevoel niet voelen en probeert het uit de weg te gaan.

Dan moet je gaan werken. Je slaapt slecht en hebt je verslapen, met enorme haast sjees je naar het werk en tot je ergernis sta je ook nog in de file! Je komt op je werk aan. Gelukkig heb je wel leuke collega's en kun je even ontladen voor je dienst begint maar je frustratie zit zo diep.

Opeens voel je je schuldig over de dingen die je in een boze bui tegen je partner hebt gezegd. Je bent zo aan het denken en je voelt je zo ellendig dat je het overzicht verliest op de groep.

Dan schrik je op omdat twee deelnemers of bewoners ruzie hebben met elkaar.

Wat gebeurd er dan met je? Ben jij dan nog in staat om geduldig te reageren? Deze mensen rustig uit elkaar te halen en ieder hun verhaal te laten doen?

Ikke niet in ieder geval. Als ik in zo'n situatie zou zitten zou ik waarschijnlijk mijn mond open trekken en schreeuwen dat ik er klaar mee ben. Dat ze op moeten houden en moeten gaan zitten en normaal moeten doen. Maar daarna zou ik me rete schuldig voelen omdat dat absoluut niet de manier is hoe ik met mensen om wil gaan.

Zie je een beetje waar ik naar toe wil?

Als jij als mens zijnde in staat bent om jou emoties en je problemen op een gezonde manier aan te gaan en te verwerken kun jij rustig en chill naar je werk toe gaan. Op de een of andere manier is het ook zo dat als jij je goed voelt je bijna geen tegenslagen krijgt en als je die wel krijgt dan kun je er goed mee om gaan.

Als je dan helemaal zen op je werk aan komt kun jij het overzicht op de groep houden. Je voelt je zeker van jezelf en je weet dat wat jij doet goed is. Als er dan op een onbewaakt moment toch twee personen ruzie krijgen heb jij de rust en het geduld om dit op te lossen. Je laat deze mensen elkaar de hand schudden en laat ze aan het werk gaan. Er komt weer een fijne sfeer op de groep en de rest van de dag verloopt soepel.

Ja leuk, maar hoe doe je aan zelfontwikkeling?

Zelfontwikkeling

Zelfontwikkeling is een lang proces. Het is niet zo dat ik in één blog uitleg wat je moet doen, jij dit leest en het probleem is opgelost. Het is een commitment dat je maakt aan jezelf voor de rest van je leven. Je hoeft niet te verwachten dat je na één keer zelfontwikkeling klaar bent.

Ik heb nu al veel meer geschreven dan ik in eerste instantie had willen doen. Als ik hieronder nu ook nog alle tips en mijn ervaring van het afgelopen weekend ga beschrijven wordt het bericht veel te lang en ben ik bang dat ik jou aandacht ga verliezen. En het analyse programma van deze site gaat dan ook mopperen dat het bericht te lang is.

Maar ik wil je toch alvast 3 tips meegeven.

Die ga ik dan de volgende keer verder uitwerken en verwerken in wat ik geleerd heb afgelopen weekend.

  1. Neem tijd voor je gevoel.
    Echte tijd. Zonder tv, zonder boek, zonder telefoon, zonder muziek. Zonder welke mogelijke afleiding dan ook. Ga staan of zitten en voel. Stop met denken en voel. Heb het lef om alle mogelijke emoties in je naar boven te laten komen. Of je nu moet lachen of huilen. Laat het er zijn. Een minuut of 5 of 10 per dag is al genoeg.
  2. Ben lief voor jezelf.
    En dan bedoel ik niet lief in de zin van: 'Oh jij verdient echt wel deze hele bak Ben and Jerrys'. Dan bedoel ik dat je lieve dingen tegen jezelf zegt. 'Shit meid, wat zie jij er goed uit vandaag!' Als je dit tegen je beste vriendin zou kunnen zeggen, waarom dan niet tegen jezelf?
  3. Dans!
    Ik weet niet of ik de enige ben, maar als ik me slecht voel kruip ik op de bank met een dekentje en kan ik uren in dezelfde houding zitten of liggen en Netflix kijken. Héél vreemd hoor.. maar dit werkt niet!
    Hoe gek het ook klinkt en voelt, zet je favo dans-hitje op, volume op 10 en dans. Welke emotie er ook omhoog komt dans net zolang tot je moet lachen. Nog vreemder, dit werkt wel.
    Hoe dat kan? Lees mijn volgende blog 🙂

 

Gratis tip van ons pap: Behandel jezelf zoals jij je beste vriend of vriendin zou behandelen. Ben je eigen beste vriend.

 

Bedankt voor het lezen. In de volgende blog geef ik uitleg over hoe zelfreflectie jou helpt om jezelf beter te leren kennen.

Heb je nog vragen? Check even mijn Facebook of Insta AndersinBegeleiden en stuur me een berichtje.

doeii.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *